Wunder is verantwoordelijk voor de rebranding van Vektis. Hét business intelligence centrum voor de zorg. Na een bureau oriëntatie hebben zij gekozen om hun strategie en designvraag bij strategisch designbureau Wunder onder te brengen.
Maike Krommendijk, Manager Communicatie zegt hierover: “Wij zochten een bureau dat ons kan helpen bij een goede strategische basis voor ons merk en een passend design, als vertrekpunt voor ons handelen en voor onze communicatie. De no nonsense-aanpak, ervaring en oprechte interesse heeft ons ervan overtuigd om dit samen met Wunder te doen.”
Afgelopen jaar heeft Wunder gewerkt aan de rebranding, met als doel het merk Vektis weer aan te laten sluiten bij de interne potentie, vraag uit de markt en ontwikkelingen in de zorg. Daarvoor heeft Wunder onderzoek gedaan onder de doelgroep en interne mensen. Het resultaat is een aanscherping van de merkpositionering, merkarchitectuur en merkstijl. Kijk vooral ook op onze casepagina voor meer informatie, de link staat onderin de blog.
Positionering: het business intelligence centrum voor de zorg
Het merk profileert zich nu als het business intelligence centrum voor de zorg. Daarbij bedient het haar opdrachtgevers vanuit twee nieuwe sublabels. Streams en Intelligence.
Vektis Streams vereenvoudigd processen en maakt de data die dit oplever toegankelijk voor zorgverzekeraars, zorgaanbieders en overheidspartijen.
Vektis intelligence vertaald data naar de beste inzichten, zodat opdrachtgevers de zorg verder kunnen verbeteren. Gezamenlijk dragen alle mensen bij aan goede zorg in Nederland.
Marieke Smit, MT Lid en Manager Informatie & Onderzoek, zegt hierover:
Wunder heeft ons nieuwe inzichten in onze eigen mogelijkheden gegeven. Met de nieuwe merkpositionering en bijbehorende vertaling naar merkstijl kunnen we een hele nieuwe kant van ons mooie bedrijf laten zien en zijn we klaar voor de toekomst!
Merkstijl: Vektis brengt overzicht en inzicht
Vektis werkt met big-data, maar heeft als doel de zorg in Nederland beter te maken. Uiteindelijk gaat het om mensen waarvoor het merk werkt. De mens staat centraal en daarom is een merkstijl ontwikkeld waarbij dat ook het geval is. Zo is de kleur afgeleid van de menselijke huid, maar ook in het logo staat de mens centraal, door de ‘i’ uit te lichten. Daarnaast staat de ‘i’ voor data, dat uit 1-en en o-en bestaat.
Fotografie: verbeelding van de zorg
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. In de merkstijl gebruiken we daarom beelden om het verhaal te vertellen en de juiste sfeer op te roepen. De fotografie is een abstracte verbeelding van data en de perspectieven daarop. De fotografiestijl van Vektis kent daarom twee perspectieven; het toont de mensen van dichtbij en van veraf, zodat de mensen altijd objectief, abstract en anoniem weergegeven wordt. De focus van Vektis ligt ook niet op de persoon, maar op het detail, of juist het overzicht.
De fotografie zoomt daarom heel erg uit, waardoor je overzicht krijgt. Of zoomt heel erg in, waardoor details zichtbaar worden. De metafoor die ook voor het werk van Vektis geldt. Deze stijlen implementeren we in de gehele merkstijl, zodat we één herkenbare smoel creëren voor het merk wat overal op toepasbaar is.
Introductie en uitrol
Voor de introductie ontwikkelde Wunder een merkfilm die het nieuwe verhaal van Vektis in een minuut uitlegt. Bekijk hieronder de film die we hebben gemaakt:
Verder heeft Wunder de gehele merkstijl van Vektis (strategie, merkstijl, huisstijl, design, etc.) opgeleverd. Dit komt het beste tot zijn recht op de website van het merk. Neem vooral een kijkje op: https://www.vektis.nl/
We zijn trots op wat er staat en vonden het heel erg fijn om samen te werken met alle medewerkers aan de kant van Vektis. Zonder elkaar was het niet gelukt om dit mooie resultaat te bereiken. We geloven dat Vektis met deze rebranding nog jaren vooruit kan. Om zo duurzame impact te maken. Via de volgende link vind je de case-pagina: https://wunder.nl/portfolio/vektis/