6 fouten header

Onze 6 grootste fouten. Waar we veel van leerden.

Wunder viert haar eerste lustrum. Een mooi moment om stil te staan bij de successen en al het moois dat bereikt is. Wij hadden niet zo succesvol kunnen zijn als we niet ook heel veel fouten hadden gemaakt. Met dit artikel hoop ik jou te behoeden voor deze 6 fouten, zodat je andere fouten kan maken om van te leren.

Fout 1: we pakten ALLES aan.

In 2014 startten wij enthousiast met Wunder. We hadden flink geïnvesteerd en wilden dit snel weer terugverdienen. Daarom pakten we alles aan en groeiden we uit tot een allround designbureau dat merken, campagnes, communicatiemateriaal en jaarverslagen maakte. Om de groei vol te houden namen we personeel aan. Niets ten nadele van deze mensen, want zij hebben zich volop ingezet! Maar we waren er helemaal niet klaar voor. We leerden dat ons plezier voortkwam uit de inhoudelijke vraag van opdrachtgevers. Niet uit het managen van een bureau en zijn mensen.

Tip: Focus en vind je eigen niche.
Na deze groei zijn wij weer gekrompen en hebben we ons gefocust op merken bouwen. We ontketenen merken door middel van strategie, naamgeving en design. Onze niche is het strategische, conceptuele deel, waarbij we het liefst met anderen samenwerken om het merk te implementeren.

Fout 2: We waren te overmoedig.

Wij waren in het begin ook overmoedig of eigenlijk te gretig. Zo hebben we keihard gepitcht voor een klus in Abu Dhabi. Een idee van een zakenpartner die zoals later bleek, daarmee mooie sier bij een sjeik maakte. Het heeft ons heel veel tijd gekost en totaal niets opgeleverd. 

Ook zijn we eens voor een new business project naar Oostenrijk gevlogen. We hadden een tot in de puntjes verzorgde creatieve sessie voorbereid. Door een verschil in ambitie en cultuur was dit totaal misplaatst en niet in lijn met wat zij verwacht hadden. Wederom veel uren verbrand zonder succes. 

Tip: Ga er vol voor, maar zorg dat je er iets aan overhoudt.
Wat wij hiervan geleerd hebben? Niets en ook weer heel veel. Om te winnen moet je deelnemen aan de wedstrijd. Dus praat met iedereen en pitch je bureau, nooit creatief werk. Ga er vol voor en natuurlijk ga je dan ook wel eens onderuit. Leer snel opstaan en ga er weer voor. Want wie niet waagt, die niet wint. Het gaat een keer goed. Weet alleen wanneer je moet stoppen met investeren en loze uren verbranden.

In 2019 jaar zaten wij in een aanvraag met o.a. Interbrand, Meta Design en Ogilvy. De nieuwe, Zwitserse eigenaar en investeerder zat om de hoek bij zowel Meta als Ogilvy. Het ging uiteindelijk tussen hen beiden. Wat wij er wel aan overhielden was een vernieuwde bureaupresentatie, site, positionering en daarmee een herlancering van Wunder. Dit keer stonden we dus niet met lege handen.


Fout 3: We creëerden meer en nieuwe problemen.

Wij hebben de neiging dingen te goed te willen doen. Door onze ervaring zien we bepaalde uitdagingen en extra vragen al aankomen. We probeerden direct al antwoorden te geven op vragen die de opdrachtgever nog helemaal niet zag. Daardoor werd ons voorstel heel grondig, duur en compleet. Zo zijn we wel eens mooie klussen misgelopen.

Tip: Presenteer concrete oplossingen.
Wij zijn nog steeds even eerlijk naar opdrachtgevers, maar presenteren dit een stuk concreter en praktischer. We hebben minder de neiging te laten blijken dat we veel verstand van zaken hebben. We hebben nu een simpele en overzichtelijke menukaart en ontwikkelen met 3 diensten. We ontwikkelen Volledige (large), Complete (medium) en Compacte (small) merken. New business gesprekken gaan nu veel meer over de inhoud. Wat wil je bereiken, wat heb je nodig en wat is onze toegevoegde waarde? De menukaart maakt het gesprek concreter, helderder en leuker. 

Fout 4: We besteedden te weinig aandacht aan de details.

Wij willen het soms te goed doen en toch maken we op detail menig foutje. Iedereen die onze meest onregelmatige nieuwsbrief wel eens heeft gelezen weet dat. Daar glipt ook nog wel eens een foutje in. We hebben nu hulp op dit gebied en dat scheelt enorm. 

De tikfoutjes in onze nieuwsbrief zijn kleine vergissingen. We hebben ons ook wel eens vergist in een foto die we gebruikten voor onze eigen marketing. We waren in de veronderstelling dat het beeld afgekocht was, maar dat bleek niet zo te zijn. Hiervoor kregen we een fikse boete. Een dure les. Nu gaat er geen beeld meer uit zonder dat we zeker weten dat de rechten goed geregeld zijn.

CliniClowns ontwerp

We hebben ook wel eens een folder gemaakt waarin we de laatste 2 cijfers van de hulplijn hebben omgedraaid. Dit ontdekten we toen de folder gedrukt en verspreid was. Gelukkig konden we het nummer nog aansluiten bij onze opdrachtgever, waardoor het toch nog goed kwam.

 

Tip: Blijf altijd scherp.
Laat nooit, maar dan ook nooit even de aandacht verslappen. Elk detail doet ertoe. Want kleine foutjes kunnen grote impact hebben.

Fout 5: We waren te enthousiast en te goed van vertrouwen. 

In 2018 wonnen wij een mooie internationale rebranding, van de merkstrategie en merkarchitectuur tot merktaal en merkstijl. Trots en enthousiast maakten we met de opdrachtgever de aanpak specifiek. We planden afspraken in en voerden (sollicitatie)gesprekken met partners. Uiteindelijk veegden we onze agenda’s schoon om dit op te pakken, want het moest alleen nog even bij de CEO langs. Nou je begrijpt het al, die had toch andere prioriteiten. Dus het hele verhaal ging niet door. 

Ons probleem was dat wij in de tussentijd ‘hard to get’ speelden bij new business. We zaten immers vol. En als je er hard en rechtlijnig ingaat, jezelf duur wegzet en minder flexibel opstelt dan maak je jezelf niet gewild. En zit je zonder werk.

Tip: Heb vertrouwen, maar wees niet naïef.
Wij starten nu pas met werken en inplannen als er echt zekerheid is. Bovendien doen we alleen zaken als we zeker weten bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt.

Fout 6: We hadden geen goede balans tussen werk en privé.

De verhouding tussen werken en rusten is heel belangrijk. Niet voor niets krijg je onder de douche, tijdens een wandeling of als je in bed ligt hele goede ideeën. Rustmomenten heb je nodig. In onze beginjaren hebben wij veel te hard en lang gewerkt. 

Zo ontwikkelden wij het concept van JUKE – een initiatief van 538Groep en Mediamarkt ­ in 4 weken. We maakten dagen van dubbele uren. Werkten het weekend door en de dag na een presentatie namen we vrij om op te laden en weer door te gaan. Dit leverde een recordomzet op. Want we leverden in 1 maand voor 2 maanden werk. Mooi wat betreft omzet, maar funest voor ons eigen welzijn. 

Juke_Wunder

We hebben eigenlijk nu pas écht door hoe we een betere balans krijgen. Tegenwoordig houden we ons aan de gewone werkdagen. De weekenden zijn voor onszelf en we verlaten de studio niet standaard om 8 uur. Je bent namelijk productiever als je voldoende uitrust.

Tip: Werk hard en rust hard. Wij werken nu op maandag thuis en proberen tijd te nemen om een rondje te lopen of te fietsen. We lunchen ook niet meer standaard achter ons bureau en gaan bij mooi weer lekker naar het open tuinterras. Daardoor is er tijd om met elkaar te kletsen en erachter te komen dat we allemaal een bepaalde film of tentoonstelling willen zien. Dit plannen we direct in, zodat we met elkaar even buiten de studio zijn en ons laten inspireren.

Hoe we dit geleerd hebben? 

Fouten gebeuren nu eenmaal. Na ons eerste lustrum is bij ons ook doorgedrongen dat we bestaansrecht hebben. Dat we ons vak beheersen en verdomd goed weten wat we doen. Dat geeft rust en focus. Maar ook de drive door te gaan en nog beter werk te maken. Alleen nu op een gezonde manier 😉