SAN Wunder

SAN NKOTB: niet de hamburger, maar het recept

Wunder als New Kid on the Block


Alef de Jong en Menno van Waardhuizen, de mannen achter designbureau Wunder, kwamen dit jaar vèr bij de SAN New Kids on the Block. Sterker nog, ze haalden net de eerste plaats niet. Dat kan zuur zijn natuurlijk, maar niet voor De Jong en Van Waardhuizen, die er juist een aanmoediging in zien om de punten nog net wat strakker op de i van hun propositie te krijgen.


Alef de Jong en Menno van Waardhuizen waren blij dat hun bureau zóveel aandacht van de SAN jury had getrokken dat ze de finale haalden. Menno: ‘Maar uiteindelijk zag je in de laatste ronde dat de nadruk bij de presenterende bureaus dit jaar wat meer op technische innovatie lag. Begrijpelijk, want daar is momenteel veel om te doen  Ons verhaal daarentegen gaat meer over innovatie en over de rol van veranderende media en hoe je daar het best met je merk op in kunt spelen. Hoe dan ook, ik vind het fijn dat we ons verhaal bij de SAN zo ver over het voetlicht hebben gekregen.’

Revitaliseren

Wunder staat voor een vakgebied dat zich in tegenstelling tot het segment dat draait om technische innovatie, niet als ‘jong’ laat bestempelen. Daardoor was het verhaal van Wunder misschien net niet sexy genoeg om het hoogste podium bij de SAN te halen. Waar of niet waar, feit is dat Wunder permanent de focus heeft op het verbeteren en verder brengen van haar specialisme dat zijn vertrekpunt vindt op het kruispunt van strategie, naamgeving en design.
Cliniclowns was één van de eerste opdrachtgevers waarvoor Wunder echt ‘los’ kon gaan en wat uiteindelijk resulteerde in een opmerkelijke revitalisering van het tot voor kort toch wat stoffige merk.

Nieuwe lijnen uitzetten

Alef: ‘Onze kracht is dat we nieuwe lijnen uitzetten waarmee onze opdrachtgevers heel lang en op verschillende platformen uit de voeten kunnen. Bij iedere opdracht zien we het als onze missie om de mensen de tools in zowel vorm als in stijlte geven die ze nodig hebben om op alle niveaus het maximale uit hun merk te halen. Daarnaast willen we de organisatie in de breedte betrekken bij het proces naar de best mogelijke propositie. We vragen veel, zijn nieuwsgierig en stellen de wegen die ingeslagen kunnen worden steeds ter discussie. Dat doen we net zo lang tot we de kern van de problematiek hebben blootgelegd om vervolgens van daaruit opnieuw te gaan opbouwen.’

Flexibel

Natuurlijk gebeurt het dat er opdrachtgevers binnenkomen met de vraag hun logo te vernieuwen of met de mededeling dat ze ‘iets’ online willen. Maar het eerste wat Van Waardhuizen en De Jong dan doen, is vragen waarom ze dat dan eigenlijk willen. Menno: ‘Niet iedereen is in staat flexibel te kijken naar zijn merk.’ Terwijl juist dat van onschatbare waarde kan zijn om merken op een nieuwe en relevante manier naar het ‘nu’ te tillen. Daarvoor moet je om te beginnen terug naar de basis en vooral bereid zijn middelenvrij te denken. Menno vervolgt: ‘Je zou ook kunnen stellen dat wij de hamburger niet bakken, maar wel het recept ervan bedenken.’

Iedereen zijn eigen platform

Alef: ‘In de Cliniclowns case zit onze werkwijze heel duidelijk opgesloten, maar die vind je ook terug in ons werk voor RTL, dat 360 graden anders is dan de case van Cliniclowns. De overeenkomst tussen de beide cases zit besloten in het proces waarin we met de opdrachtgevers hebben samengewerkt. In eerste instantie zat RTL nog heel erg vast aan het ‘zenden’. Toen dat duidelijk was, hadden we een nieuw ijkmoment te pakken en realiseerden we ons dat een herpositionering van het merk RTL noodzakelijk was, terwijl men was binnengekomen met de vraag om een nieuw logo voor het paraplumerk RTL XL. Uiteindelijk hebben we het hele merk op alle niveaus geherpositioneerd. In de nieuwe propositie van RTL XL hebben we de gebruiker centraal gesteld in alle communicatie vormen waarmee RTL zich nu presenteert.’

Menno: ‘RTL XL was eerst een soort uitzending gemist-app, maar na de rebranding is het een persoonlijk entertainment platform geworden. In plaats van een app voor 16 miljoen mensen, hebben we 16 miljoen mensen hun eigen platform gegeven.’

Cliniclowns merk activatie
De huisstijl van Cliniclowns is toepasbaar voor iedereen in de organisatie: https://wunder.nl/portfolio/cliniclowns/

De merkstijl van RTL XL

De merkstijl van RTL XL is sinds de rebranding van Wunder dynamisch en adaptief. De merkstijl blijft in iedere uiting overeind; of het nu gaat om de smartphone, een billboard of een simpele online banner. Het logo kan daardoor op eindeloos veel posities en in verschillende kleurcombinaties worden toegepast zonder aan merkkracht te verliezen.

RTL XL iconen design
Een voorbeeld van de nieuwe merkstijl van RTL XL: https://wunder.nl/portfolio/rtlxl/

Niet old school

Alef: ‘Veel opdrachten, zo als RTL en CliniClowns zijn veelomvattend en bij deze grote rebranding trajecten is goed zichtbaar dat onze werkwijze vrucht afwerpt. Je hoeft dus niet heel old school met een  brandteam en directie iets te ontwikkelen om daarna pas de afdeling die gaat over content, social of advertising erbij betrekken. Dat proces hebben wij in onze werkwijze opengebroken om tot een optimale rebranding te komen waarmee letterlijk iedereen op alle communicatieniveaus uit de voeten kan.’

Laatste vraag: hoe positioneren ze hun eigen merk Wunder?
Alef: ons motto is “Uleash Your Brand’. Te vaak zitten merken gevangen in een keurslijf van strikte regels en huisstijl richtlijnen. Maar een huisstijl moet je merk dienen en helpen om op elk moment relevant actueel te zijn. Daarom ontwikkelen wij liever huisstijlen en namen die empathie en zelfvertrouwen geven aan merken.’

Dit is een artikel dat eerder verscheen in FONK en Adformatie, meer zien? Klik hier: https://www.adformatie.nl/merkstrategie/dit-zijn-de-finalisten-voor-san-new-kids-block