Het tijdschrift Graficus interviewt onze creatief strateeg en medeoprichter Alef. Hij geeft zijn visie op de grafische branche. ‘Als je echt iets bijzonders in print creëert en je stopt dat in de brievenbus, dan beklijft het.’
Wat is het geheim van Wunder?
‘We doen juist iets anders dan de andere designbureaus. Wij ontwikkelen oplossingen die zich op het snijvlak bevinden van een designbureau, online bureau en communicatiebureau. We ontwikkelen merken die coherent zijn. Dat houdt in dat het aan de ene kant consistent is – wat vroeger heel belangrijk was. Maar aan tegelijk ook op alle relevante media – mobiel, web, tablet, maar ook in print – op een relevante manier tot uiting komt. Wij redeneren niet meer vanuit oude omstandigheden. We maken een merk veel flexibeler dan vroeger. Zodat de consument daar zelf ook iets mee kan doen en de merkeigenaar veel meer communicatie in zijn eigen merk kan leggen.’
Een logo: baken van herkenning
De aanpak van Wunder heeft impact op de dingen die je in printomgeving doet. ‘Je logo is wat ons betreft je merkidentiteit, veel meer dan alleen een baken van herkenning. Vroeger moest het altijd in de linkerbovenhoek staan. Maar tegenwoordig is de herkenbaarheid maar een onderdeel van de hele visuele identiteit. Tegenwoordig gaat het vooral om het vertellen van een herkenbaar verhaal. Zo kan het zijn dat we tot minder, of juist meer drukwerkuitingen komen, omdat je op die manier beter je verhaal kan vertellen.’
Een goed voorbeeld daarvan komt uit de eigen keuken van Wunder – Puntgaaf Drukwerk heeft hele bijzondere visitekaartjes voor hen gedrukt. Er zijn verschillende verborgen boodschappen terug te vinden op de kaartjes.
‘We hebben verschillende varianten visitekaartjes met thermo-inkt op de achterkant. Ons logo is een W en dat wordt transparant als ie warm wordt, als je eroverheen wrijft. Dan komt er een unieke boodschap in het daarvoor helemaal zwarte beeldmerk tevoorschijn. In ons logo vertellen we dus steeds een ander verhaal. Elke keer past de inhoud zich aan en wordt de betreffende verborgen boodschap duidelijk.’
Op deze manier wordt ook op een bijzondere manier de link gelegd met hun online merkidentiteit. ‘Online passen we ons logo aan, voor wat betreft de inhoud, aan de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Als we een opdracht hebben gemaakt voor RTL of een andere klant dan laten we het logo daarbij aansluiten. Ook kan het logo veranderen op het moment dat het kerst of oudejaarsavond is. Dat concept hebben we ook naar print vertaald. Zo kunnen we ons verhaal nog beter vertellen.’
Strategisch nadenken
‘Hoewel we veel meer naar online kijken en naar de huidige manier van communiceren, wil dat niet zeggen dat we niets in print doen of daar niet naar kijken. Ik denk dat je juist heel goed moet nadenken over wanneer je print gebruikt en zodat je het op een goede manier inzet. Dat er minder geprint wordt dat geloof ik direct, maar dat je met een optimale printboodschap veel impact kan maken, daar ben ik van overtuigd.’
Wunder is volgens de creatief strateeg een bureau dat helemaal van deze tijd is. ‘Als je naar ons werk kijkt, dan maken we vooral uitingen met digitale middelen en we komen tot oplossingen die flexibeler zijn. Wat dat betreft zou je misschien denken dat dat verder afstaat van de printoplossing, wat toch een momentopname is, als het ware. Maar om de lezers van Graficus gerust te stellen: we zijn ervan overtuigd dat print voor merken nog steeds belangrijk kan zijn. Dat alles naar digitaal verschuift geloof ik niet. Maar als dat toch zo zou zijn, dan zijn wij de eerste die kijken hoe je met print de aandacht van de opdrachtgever kan krijgen. Ik denk dat een algemene trend is dat mensen iets meer rust en tijd nemen voor zaken – sommigen zeggen Facebook alweer gedag. Dat past goed bij een printoplossing.’ De Jong noemt ook het verschil tussen een nieuwsbericht en een longread. ‘Bij de laatstgenoemde gaat het om aandacht, kwaliteit en verdieping. Als je print op een goede manier inzet dan gaat het ook over kwaliteit. Dat is bijzonderder dan een vluchtige tweet.’
Wunder heeft herhaaldelijk succes geboekt met drukwerkuitingen. ‘Wij hebben toen we startten een bedankactie opgezet. We hebben een kaartje gestuurd naar eerdere opdrachtgevers, werkgevers, mensen waar we veel van geleerd hebben, personen waarmee we eerder hebben samengewerkt en professionals waar we veel respect voor hebben. Op de achterkant zetten we een persoonlijke bedankboodschap aan de betreffende persoon. Die boodschap kon omvatten dat ze ons in het verleden een account hebben gegeven. Of omdat ze ons geïnspireerd hebben met een boek. Daar kregen we echt supergoede reacties op. Het gaat op de post met een postzegel erop en bijna iedereen bedankt bijna alleen nog online of met een tweetje. Als je echt iets creëert en je stopt dat in de brievenbus, dan beklijft het.’
De creatief strateeg kreeg vele reacties van dankbare mensen, die lieten weten het kaartje op de schorsteenmantel te hebben gezet, op strategieprikborden en veel andere persoonlijke plekken van mensen. ‘Je komt veel dichterbij met goed uitgevoerd drukwerk. Maar veel print die ik voorbij zie komen gaat als potpourri aan me voorbij. Reclamefolders en dergelijke hebben op mij weinig impact. Wij doen alle administratieve zaken zo digitaal mogelijk en vermijden veel papiergebruik daarbij. Maar als er aandacht besteed is aan drukwerk dan springt dat er wel uit voor mij. Sommige bureaus hebben visitekaartjes waarvan ik denk: dit gaat direct de papierbak in. Je kan er ook echt voor kiezen echt iets mee te doen en er wat bijzonders van maken, want het is toch een belangrijk contactmoment.’
Print uitingen hoeven niet statisch te zijn
Voor verschillende klanten maakte Wunder gebruik van drukwerk om iets buitengewoons te communiceren. Ook in print kun je iets maken dat bepaald niet statisch is. Zo ontwikkelde Wunder voor Cliniclowns een visitekaartje dat kinderen én volwassen aanzet tot het maken van een eigen creatie. Op de achterkant staat alleen een rood beeldmerk dat uitnodigt om er je eigen creatie van te maken.
Wunder werkt verschillende visuele identiteiten in druk uit. Over de kwaliteit van het drukwerk dat Wunder afneemt zegt De Jong tevreden te zijn. ‘Wij werken met twee vaste partners, we kopen niet grote oplages drukwerk in; veel opdrachtgevers hebben zelf hun contacten. Maar over het contact met drukkers dat we hebben, bestaan geen klachten. We zetten soms een drukwerkbegeleider in, die heeft ook veel voor het Rijksmuseum gedaan. Hij heeft ons geïnspireerd om hele bijzondere uitingen te maken, zoals ons visitekaartje. Wij hebben uiteindelijk opdrachten gewonnen door onze visitekaartjes.’
Tips voor meer opdrachten
‘Ik denk dat drukkers meer opdrachten kunnen krijgen als ze meer proactief zouden adviseren over de printmogelijkheden. Wij weten wel ongeveer wat er mogelijk is, omdat wij als ontwerpers ons professioneel bezig houden met dit soort uitingen. Maar ik denk dat de drukwerkmogelijkheden voor veel opdrachtgevers nog best een onbekende wereld is.’
‘Je kan beter met de beste oplossingen komen, dan het goedkoopste papiertje adviseren; voor ons is prijs zeker niet de belangrijkste factor. We zien liever een hele goede oplossing, die bijzonder en vernieuwend is, dan iets dat goedkoper is en er dan net niet lekker uitziet. Want een goed printconcept scoort nog steeds en wordt nog altijd gewaardeerd.’
Dit artikel verscheen in het vakblad: Graficus