RTL XL x Wunder

Samenwerking: RTL XL verbindt en vermaakt

RTL XL heeft designbureau Wunder en Triple gekozen om RTL XL te vernieuwen, zowel het digitale merk als haar platformen. RTL XL is de video streaming dienst waarmee je TV programma’s van RTL kunt terugkijken én vooruitkijken. Naar aanleiding van een strategische herpositionering van  het RTL XL merk zijn beide bureaus aan het werk gegaan.

Het platform RTL XL

RTL XL is ontwikkeld van een ‘uitzending gemist’ platform naar een verzamelplek voor je favoriete entertainment. De vernieuwde strategie zet de gebruiker centraal en heeft als doel kijkers met elkaar en met de sterren en programma’s van RTL te verbinden. Het nieuwe design is er op gericht mensen zo snel mogelijk naar hun favoriete programma’s te leiden en om nieuwe content te ontdekken.

Patrick Klink, Manager Product & Technology zegt hierover:

“De kijker is in control bij het vernieuwde RTL XL en heeft de mogelijkheid zijn persoonlijke kanaal samen te stellen. Het nieuwe design onderstreept dit nog eens: een digitale stijl die zich aanpast aan de kijker, zender, het programma of de RTL-ster.”

Een flexibele stijl

Het vernieuwde platform en de merkstijl is ontwikkeld vanuit de gedachte dat RTL XL verbindt.

Het nieuwe RTL XL maakt een verbinding tussen de RTL zender, programma’s, sterren, Multi Channel Networks en gebruikers. De nieuwe stijl is opgebouwd uit een lijn die elke vorm kan aannemen, wat het verbinden benadrukt.

De merkstijl kenmerkt zich door een handgeschreven lettertype, warme kleuren en menselijke interactie. Elementen die voortkomen uit de kern van RTL. De merkstijl is kleurrijk en gebaseerd op de kleuren van de zendermerken van RTL, maar kan elke kleur aannemen. Dit maakt de merkstijl responsive en adaptief, maar ook eenvoudig en verrassend.

Alef de Jong, Creatief Strateeg van designbureau Wunder zegt hierover:

RTL XL heeft een grote stap gezet richting de toekomst. De nieuwe merkstijl is niet typisch RTL, niet alleen digitaal of specifiek tv, maar combineert deze werelden. Dit levert een merkstijl op die op een moderne manier verhalen vertelt en op elk medium optimaal tot zijn recht komt. Het resultaat is een mooi modern mediamerk.

Patrick Klink, Manager Product & Technology vult aan:

We hebben gestreefd naar een merkstijl die flexibel en menselijk is. Eén die met ons mee kan evolueren maar voor de gebruiker altijd een duidelijke, herkenbare ervaring biedt. 

Digital design en interactie

De merkstijl en vernieuwde platformen (app en web) zijn het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het digitale team van RTL, Triple IT en Wunder. Door deze positieve samenwerking zijn identiteit, merkstijl en techniek met elkaar versmolten. Het resultaat is dat de gebruiker naast een persoonlijk aanbod aan content ook de mogelijkheid heeft om de gehele app naar zijn of haar hand te zetten en om een kleur te kiezen die bij hem of haar past.

Robert Overweg, Lead Concept en Innovatie van Triple IT zegt hierover:

In de huidige, constant veranderende markt moet je opvallen en de klant centraal zetten om door hen omarmd te worden. Je app of de content moet een conversatiestarter zijn. Daarnaast moeten apps en merken hun eigen persoonlijkheid hebben. Als mens interacteer je namelijk liever met iets dat gevoel in zich heeft dan met iets technisch.

Patrick Klink, Manager Product & Technology vult aan en zegt:

“Met de vernieuwing van RTL XL omarmen we de mogelijkheden van online. Iedere gebruiker kan de RTL XL-app naar zijn eigen hand zetten. De gebruiker kan het design aanpassen aan zijn favoriete kleur en ook het videoaanbod volgt zijn persoonlijke voorkeuren. De app geeft continu verrassende aanbevelingen en stelt samen met de gebruiker zijn ideale tv-ervaring samen. Hoe intensiever de kijker de app gebruikt, hoe persoonlijker zijn videoaanbod wordt.’

Per 1 oktober wordt het nieuwe RTL XL gelanceerd. De huidige release is vanaf de grond af opnieuw opgebouwd om een zo fris mogelijke ervaring te bieden. Vanaf nu  zal de focus liggen op continue verbetering. Bovendien zal de nadruk liggen op het ontwikkelen van features die de gebruikerservaring positief zal beïnvloeden, hetgeen de content, de sterren en de gebruiker nog dichter bij elkaar brengt.



Wunder – strategisch designbureau

Wunder is een creatief geleid en strategisch gedreven designbureau. Het bureau gelooft in coherente merken en werkt op het snijvlak van branding, design en communicatie. In dit project komen alle disciplines samen. Het ultieme doel van Wunder is fascinerende merken te maken.

Naast RTL werkt Wunder ook voor opdrachtgevers zoals Camptoo, CliniClowns, Red Bull en Videoland.

Triple

Triple is een partner in het digitale landschap, helpt klanten met ‘business critical’ oplossingen. Waarbij wij technologie menselijk maken en conversatiestarters maken waarmee mensen willen interacteren. Voor o.a. Vodafone, RTL, Talpa en ANWB. Van concept en strategie tot design, van apps tot optimalisatie, Virtual Reality en hosting. 

Klik hier om de uiteindelijke case-pagina voor RTL XL te zien: https://wunder.nl/portfolio/rtlxl/