Interview: hoe de visuele identiteit van Greetz tot stand kwam.

Fonk interviewde ons over de rebranding van Greetz. Waarom de rebranding?

Sinds 2004 heeft Greetz zich ontwikkeld van een online alternatief voor het versturen van wenskaarten tot een full service cadeauplatform dat met name sinds 2010 vorm heeft gekregen. Alleen de visuele identiteit van Greetz bleef in de loop der jaren achter. Tot dit jaar dan, want in samenwerking met Branding bureau Wunder werd een compleet nieuwe identiteit ontwikkeld. Wunder’s Alef de Jong vertelt hoe de nieuwe identiteit tot stand kwam en hoe die het merk naar het heden tilt.


Persoonlijke aandacht remastered

Bij Greetz vind je een grote hoeveelheid kaarten en cadeaus voor elk moment en met veel mogelijkheden om je cadeau van een persoonlijke touch te voorzien. Naast de website, is er ook een app die je in het zoek en bestelproces verder helpt en met de Momentenkalender biedt Greetz iedereen die dat wil, een geheugensteuntje om geen belangrijke momenten te vergeten. Er is dus een complete experience en een passend cadeau-idee voor ieder moment. Greetz is een dynamisch merk dat een dynamische visuele identiteit verdient. Met dat laatste ging branding bureau Wunder in 2021 aan de slag.

Potentie van het merk

Alef de Jong: ‘Greetz was met name een bijzonder designtraject omdat we de complete identiteit in de coronaperiode hebben ontwikkeld. Wij zijn eerst voor Greetz aan de slag gegaan op een heel kleine klus. Maar een paar aanpassingen op een oud logo, is natuurlijk geen structurele oplossing voor de vraagstukken die er eigenlijk lagen. We wilden het hebben over de potentie van het merk en niet over “dingetjes”, waarmee je tijdelijk de boel weer een beetje kunt lijmen. Gelukkig stond men daar bij Greetz ook voor open.

De ontwikkeling van met name het logo zelf, is uiteindelijk een hele reis geweest, omdat er een flinke strategische discussie aan vooraf is gegaan om duidelijk voor ogen te krijgen wat de elementen zouden moeten zijn, die een sterk merk als Greetz goed visualiseren. Daarvoor is er onder meer bij Greetz veel onderzoek gedaan onder de huidige, wat oudere doelgroep, en onder de jonge doelgroep die het merk sterker aan zich wil binden. Ter illustratie: op dit moment wordt 80% van de kaarten nog als fysiek product verstuurd, maar de aanwas zit vooral in digitaal en daarmee komt een jongere doelgroep steeds nadrukkelijker in beeld.’

Strategische noot kraken

Hoe lang hebben jullie uiteindelijk aan de case en de merkstijl gewerkt?

Alef: ‘Van begin tot eind ongeveer een jaar. We hebben ook alle verpakkingen van een redesign voorzien en een complete designguide ontwikkeld. Een jaar lijkt misschien lang, maar het gaat hier om een beursgenoteerd bedrijf; dan gaat een project als dit over heel veel schijven en dat kost tijd. Als je met ondernemers om de tafel zit, kan het normaal gesproken allemaal flink wat sneller.’



‘Toen de strategische noot was gekraakt, hadden we echt iets in handen. Het leukste deel van het werken aan een concept is vaak het begindeel; het ontdekken en scheppen van nieuwe werelden. Maar terugkijkend op het hele proces, ben ik toch het meest trots op het eindresultaat. Als je ziet wat er stond en hoe het merk er op alle niveaus nu uitziet; dat is een wereld van verschil!



We hebben net een eerste merkreview achter de rug en de interne ontwerpers van Greetz hebben nu een aantal maanden gewerkt met de designguide. We hebben alles bekeken wat er tot nu toe is gemaakt en op basis daarvan gaan we ook weer nieuwe zaken oppakken. En we gaan de branding nu ook vertalen op de nieuwe locatie van Greetz. Zo blijven we als designpartner actief bij het proces betrokken.’


Greetz claimt de kleur rood

Even terug naar de visuele identiteit die aan de basis ligt van het merk Greetz. Het Greetz-merk was tot 2022 altijd kleurrijk. Divers, maar daardoor ook minder herkenbaar. Binnen de nieuwe identiteit, is de keuze voor één kleur een belangrijk onderdeel van de merkstijl geworden.

Alef: ‘De primaire kleur rood is merkeigen en kenmerkend voor Greetz. De toegevoegde secundaire en tertiaire kleuren zorgen voor een veelzijdige en dynamische identiteit.’


Karaktervolle typografie

Ook voor wat betreft typografie, is er een duidelijke, nieuwe keuze gemaakt. Greetz is het platfom dat jou helpt om een persoonlijke boodschap te creëren en te versturen en dat vraagt om een persoonlijke letter.

Alef: ‘We zochten naar iets dat niet te mannelijk en ook niet te vrouwelijk was. Uiteindelijke vonden we een letter van een Russiche typograaf, maar die was niet kwalitatief goed genoeg uitgevoerd. We hebben de letter daarom in samenwerking met Monotype die de letter vertegenwoordigde, aangepast en eigenlijk helemaal opnieuw getekend.’

Typografie is dus essentieel binnen de nieuwe merkstijl van Greetz. Er zijn nu twee verschillende lettertypes; Galano Grotesque en het custom Greetz Script: Moontime for Greetz. De Galano Grotesque is een krachtige en solide letter die helder communiceert. De Greetz Script zorgt voor speelsheid in de uitingen en benadrukt het persoonlijke, handgeschreven karakter van de producten en diensten.

Merk voor persoonlijke aandacht

Wat opvalt, is de rode draad’ die steeds terugkeert. Vanwaar die keuze?

‘Het leven is een rode draad vol persoonlijke momenten. Mensen geven elkaar aandacht om relaties te bevestigen én hun levens te verrijken. Zo zit het leven vol met momenten van aandacht. Voor elk moment is Greetz er voor jou. Greetz helpt jou om aandacht te geven aan de mensen die je dierbaar zijn en in die zin loopt Greetz als een rode draad door je leven. Op dezelfde manier loopt de rode lijn – als het verbindende en herkenbare merkelement – nu dus ook door alle communicatie van het merk heen.’


Postzegelvorm

‘Daarnaast blijft het logo door de postzegelvorm als geheel een herkenbaar merkelement. Het symbool in de postzegel heeft meerdere betekenissen. Het is een hartje met een omhelzing die past bij de belofte ‘betekenisvolle relaties verrijk je met Greetz’ en de essentie van het merk, dat boven alles draait om persoonlijke aandacht’, aldus Alef.

Wil je de complete case bekijken? Check dan de casepagina van Greetz.