Wunder kleurt buiten de lijntjes

Marketing Tribune: Wunder kleurt buiten de lijntjes

Wunder werd vlak na de start van het bureau geïnterviewd door Marketing tribune. Lees hier het artikel over de visie achter ons bureau.

Een sprong in het diepe voor Wunder

Wunder is de onconventionele naam van het strategische designbureau van Alef de Jong en Menno van Waardhuizen. De naam sluit precies aan bij hun werkwijze; verwondering, fascineren en zonder wrijving geen glans. De twee beleven sinds 1 juni een kickstart. Aan de conventies in de bureauwereld hebben ze een broertje dood. ‘Wij zijn liever groots dan groot.’

De Jong en Van Waardhuizen waren high potentials bij de gevestigde bureaus KoeweidenPostma en later bij ProudDdesign. Een vast contract, goed salaris, een positie in het managementteam en werken op grote klanten zoals KPN, Achmea, Hema en Nationale Nederlanden. Menigeen zou zo’n gebeitelde positie koesteren, zo niet Van Waardhuizen en De Jong. De vaste patronen en conventies stonden hen na verloop steeds meer tegen. ‘In de afgelopen jaren hebben we veel geleerd en voor mooie en grote klanten gewerkt. Maar daarbij geldt ook dat je jezelf moet aanpassen aan hun mores. We wilden in plaats daarvan met ambitieuze ondernemers aan tafel zitten en direct met de beslissers schakelen. Om hen vanuit een breed perspectief te helpen met hun strategie’, zo verhaalt De Jong over de drijfveren om Wunder op te richten.

Strategisch gesprongen


De twee houden kantoor in een gigantische open ruimte op een steenworp afstand van station Amsterdam Bijlmer Arena. ‘Deze locatie is goed bereikbaar voor ons allebei, en wat belangrijker is, voor onze opdrachtgevers. We hebben nu bijvoorbeeld de ruimte om creatieve sessies te houden met zoveel mensen als we willen. We zitten sowieso niet vast aan één locatie. We werken meer dan eens ook bij de klant. Dicht bij het vuur, daar waar het gebeurt. Dat is van deze tijd.’

De sprong in het diepe die strategisch creatief Van Waardhuizen en creatief strateeg Alef de Jong in het hart van de economische crisis waagden, bewijst zich vooralsnog als een geslaagde zet. Het duo mag namen zoals Team Giant-Shimano, PowerSlim, PourVous, Telfort, Merin, Atag en Cordaan tot zijn clientèle rekenen. ‘We ontwikkelden de merkstijl voor PowerSlim en sinds onze verzelfstandiging is de relatie sterker geworden. We ontwikkelen nu de positionering en zorgen voor de invulling en verbeelding daarvan.’ Wunder is volgens De Jong dan ook meer dan een bureau dat je alleen inschakelt voor een nieuw design. ‘We merken een verschuiving van onze dienstverlening. We starten eerder en gaan verder dan het maken van een logo of huisstijl. We zijn ook een sparringpartner op gebied van voor deze nieuwe opdrachtgevers.’

Wunder te klein?


Die strategie pakt goed uit. Alef de Jong en Van Waardhuizen komen bijna tijd tekort om al hun klanten te bedienen. ‘Zo ontwikkelen we voor Atag een visualisatie en verpakking voor een nieuwe productlijn. Daarnaast ontwikkelen we, samen met de het team, van een Europese start up hun propositie, naam, merkstijl en introductiecampagne. Een super toffe uitdaging, omdat dit platform de markt waarop ze zich richten gaat veranderen’, zo licht De Jong toe.

De conventie die dicteert dat grote klanten alleen gebruik maken van grote bureaus vindt De Jong niet van deze tijd. Afgelopen week hoorde hij van een externe pitchbegeleider dat Wunder niet op de longlist stond van een mooie klus omdat het te klein zou zijn. ‘Wat is te klein? Ik vraag me af wat belangrijker is voor een opdrachtgever. Omvang of resultaat? Groot of groots? Hoe groot moet je als bureau zijn om voor bepaalde klussen in aanmerking te komen? Wij zijn liever groots. Creatief durf ik namelijk met elk bureau de competitie aan!’

Wil je het hele artikel lezen? Kijk dan hier:

https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2014/09/wunder-kleurt-buiten-de-lijntjes/index.xml