Team Blanco of Blanco brand? Een merken team of een merk? Omdat de Rabobank de schandalen in de wielersport zat was heeft het in oktober 2012 aangekondigd de stekker uit de Rabobank Wielerploeg te trekken. Wel blijft het de renners minimaal een jaar uitbetalen, om daarmee de ploeg de ruimte te geven een nieuwe sponsor te zoeken. Dus wat doet het team? Het zoekt een nieuwe sponsor. Maar ook niets meer dan dat. Een gemiste kans!
Merken team of merk?
In de sport heb je verschillende organisatievormen. Veel sporten zijn van oudsher georganiseerd als een vereniging en worden gesponsord, zoals Ajax, AZ of Manchester United. Dit zijn solide teams met een lange geschiedenis. Het zijn merken met een loyale schare fans, onafhankelijk van de spelers of technische staf. Het andere systeem (merken team) drijft op de sponsor en/of de sporter van dat moment. Deze sportploegen worden betaald, opgezet en gedicteerd door de sponsor. Als die sponsor wegvalt, valt ook de organisatie in elkaar. Dit gebeurde bij de DSB schaatsploeg en in mindere mate bij de Rabobank wielerploeg.
Waarom deze vergelijking met een merk?
Omdat wij bij Wunder denken dat Blanco een kans gemist heeft. Met de tijd, die ze gekregen hebben van de Rabobank, hadden ze een “organisatie”, een “merk” kunnen bouwen. Maar dat hebben ze, vooralsnog niet gedaan. Ze zijn overduidelijk opzoek naar een nieuwe sponsor. Het nieuwe tenue geeft al aan waar de naam kan komen te staan, er had even goed “uw logo hier?” kunnen staan.
Voor Tijdschrift.nl hebben we juist alle merken onder één paraplu gevat, en dat weer een merk gemaakt. Zo kan het ook.
Merk naam: hoe had het ook gekund?
Dit was het uitgelezen moment om pro-actief te zijn. Door op te staan, het juk van de Rabobank af te schudden en een gezamenlijke visie te ontwikkelen. Om een “merk” te ontwikkelen dat:
– hét Nederlandse team is
– fans weer vertrouwen geeft in het wielrennen;
– goede, schone renners aantrekt;
– uitgenodigd wordt voor mooie wedstrijden;
– én waar een sponsor deel van wil uitmaken;
Dat bereik je niet door Blanco / een blank brand te zijn.
Dit was het moment om een merk te ontwikkelen dat niet afhankelijk is van een grote sponsor, maar dat een eigen visie heeft en op een moderne manier communiceert met haar fans. Dat het kan bewijst de Nederlandse ploeg of de buitenlandse teams Sky en Slipstream Sports. Dit zijn wielermerken in de sport geworden die los van de sponsor een bestaansrecht hebben. Ze weten wat de kracht van communicatie en marketing is en gebruiken de tools die u en ik ook zoude gebruiken.
Als startpunt heb je een sterk verhaal, een identiteit nodig en eventueel een positionering om jezelf te onderscheiden van de andere ploegen, die allemaal claimen clean te zijn. Daarnaast een onderscheidende (visuele) verschijningsvorm; naam, merkstijl en het tenue. Dit moet opvallen tussen alle andere tenues. Gebruik dan geen combinatie van zwart/blauw/wit, zoals ook TeamSky, Saxobank, Slipstream en in mindere mate Vacansoleil, Lotto Belisol en RadioShack-Leopard Trek al doen. Wees opmerkzaam, want onbekend (ongezien) maakt onbemind.
Communicatie van je merk
Ook in je communicatie moet je opvallen een aansluiten bij de doelgroep. Zorg dat je je verhaal goed kunt vertellen en dat het ‘doorvertelwaarde’ heeft. Verkondig dit verhaal offline via onder andere opmerkzame perspresentaties en online via sociale media (Facebook, Twitter, Strava etc), zodat er over je gesproken en geschreven wordt. Dit doet Blanco overigens wel goed, want het twitter account heeft binnen 24 uur al 8.000 volgers. En ook de introductiefilm en fotografie is krachtig. Maar er kan veel, te beginnen bij de naam, beter. Echter mochten er mensen van Blanco Pro dit lezen, dan schenk ik jullie twee boeken ter inspiratie; 1) Kus de Visie Wakker en 2) Start with Why. Want bij Wunder willen we graag trots zijn op een sterk team met een écht duidelijke signatuur ipv een zwak verhaal.
Dit hebben we bijvoorbeeld voor Team Alzheimer gedaan, met onderstaand logo.