Wunder is 3 maanden oud, voor de Marketing Tribune alle reden om Alef te interviewen. In onderstaand bericht lees je het interview terug!
Jullie zijn nu 3 maand onderweg, hoe gaat het?
Goed! We hebben de boel lekker op de rit. We zitten in een mooie ruime studio. De backoffice is opgetuigd en website up and running. Daarnaast hebben we voldoende werk en aandacht. We zijn blij!
In juni lanceerden jullie Wunder via een campagne, waarin je voormalig werkgevers bedankten. D.m.v. een advertentie en jullie stuurden ook bedankt-kaartjes. Wat wilden jullie daarmee bereiken?
Het doel van campagne was te laten weten dat we bestaan. Met de advertentie hebben we onze leermeesters, collega’s en inspiratiebronnen bedankt. We zijn Wunder namelijk gestart met een frisse drang om te vernieuwen. Om het radicaal anders te doen. Maar we kunnen dit alleen doordat we ons realiseren waar we vandaan komen. ‘We all stand on the shoulders of giants’. Bij elke werkgever, opdracht of ontmoeting doe je nieuwe kennis en inspiratie op. Het was inspirerend om oude werkgevers en inspiratiebronnen weer op te zoeken en face to face te bedanken.
Goede reacties gehad? Leuke anekdote?
Ja, de reacties zijn bijzonder positief. De kaartjes zijn persoonlijk en op de man geschreven. De reacties die we via mail, twitter of in een gesprek krijgen zijn ook positief.
Daarnaast is het leuk om je kaartje terug te vinden op prominente plek, zoals een prikbord in de werkkamer, op het beeldscherm geplakt of op de schouw in de woonkamer. Het kaartje raakt mensen persoonlijk en dat heeft ons gesterkt in het idee. We hebben daarom extra kaarten besteld en blijven mensen bedankten, want dat gebeurd te weinig.
Jullie werken aan de rebranding van Pour Vous, PowerSlim, Cordaan en Telfort. Kan je in het kort de status van de verschillende projecten vertellen?
We zitten momenteel vrij vol met werkzaamheden voor de verschillende merken. Voor Telfort hebben we een project gedaan m.b.t. hun Glasvezel propositie. Het werk voor Cordaan volgt in de loop van dit jaar.
Momenteel zijn we hard aan het werk voor o.a. PowerSlim, een methode en productlijn om af te slanken. Ze hebben 350 centra en helpen mensen vanuit het geloof dat iedereen een gezonde en evenwichtige lifestyle verdient. We ontwikkelden een nieuwe huisstijl, logo en werken aan de implementatie van verschillende marketing en communicatiemiddelen. Eind van deze zomer zal het nieuwe merk geïntroduceerd worden.
Daarnaast werken we aan de rebranding van Pour Vous. Dit is een van de oudste parfumerie ketens van Nederland en heeft een moeilijke tijd achter de rug. Door de overname van A.S. Watson (ook eigenaar van Kruidvat en ICI PARIS XL) is er nieuwe energie en om van Pour Vous weer een grote Nederlandse speler te maken. We zijn trots dat we mee kunnen werken aan de herintroductie van dit mooie merk met een rijk verleden.
Zijn er sinds juni nog nieuwe opdrachtgevers bijgekomen? Welke? Wat gaan jullie voor ze doen?
We zijn een samenwerking met vastgoed eigenaar Merin aangegaan. Zij hebben een groot aantal gebouwen waarvan er een gedeelte leeg staat. Wij doen de rebranding van een groot kantoorgebouw en ontwikkelen de merkstrategie, productpropositie en het creatieve concept. Dit vertalen we naar een naam, merkstijl, communicatiemateriaal en inrichting. De benedenverdieping krijgt een gezamenlijke ruimte met receptie, restauratie en vergaderplekken. Een uitdagend project waarbij creatieve strategie, brand design en service design samenkomen. Na dit eerste project wordt een volgende locatie opgepakt.
Naast het werk voor Merin zijn we in gesprek met een interessante Europese start-up. De gesprekken gaan over een andere manier van samenwerken. Waarbij onze beloning afhankelijk is van het succes van ons werk. Wunder wordt vaste partner en krijgt een belang in de onderneming. Een manier van samenwerken waarvan we op den duur meer willen hebben.
Voor welk merk zou je willen werken en waarom?
We zijn erg blij met de verschillende opdrachtgevers waar we nu voor werken. Zo was Team Giant-Shimano een droomklant. Wielrennen is mijn liefhebberij en als actieve renner was het daarom een mooie opdracht. De gesprekken die we voeren met de Europese start-up is van hetzelfde kaliber. Hoe tof is het om te werken voor een merk dat een impact op het leven van mensen in Europa kan maken.
We zijn dus tevreden met onze huidige klanten. Maar soms gaan je handen wel eens jeuken. Vooral als het design niet aansluiten bij de kern van het merk. Ajax is zo’n voorbeeld. Een merk met een mooi historie, maar met een logo dat gehaat wordt door de belangrijkste doelgroep. De fans. Het zou een eer zijn om voor Ajax een logo te maken dat een betere balans heeft tussen heden en verleden én dat met trots op het hart van de fans gedragen wordt.
Het zelfde geld voor een politieke partij als D66. Een partij met de drang naar politieke vernieuwing, maar dit is niet doorgetrokken naar de communicatie. De leden en kiezers kunnen meer betrokken worden bij de communicatie. Het merk kan lokaler, actueler en opener. Op het Marketing & Designcongres hebben we mooie cases gezien van Heineken en het Rijksmuseum over hoe je succes kunt boeken als je je content en merk open geeft. Een kans voor een politieke partij die liberalisme hoog in het vaandel heeft.
Wat is je ultieme doel met Wunder? Wanneer denk je: ‘Ja, dit is wat ik wilde’?
Als we over een tijdje gezien worden als de aanvoerder van de nieuwe generatie designbureaus.
Heb je nog iets toe te voegen?
Ja. Als er talentvolle designers en strategen zijn die door willen groeien naar een zelfstandige unit binnen Wunder, dan kunnen deze mensen zich bij ons melden.
Het hele artikel is hier te lezen: