Interview_FONK100

Interview: wij laten ons niet leiden door tijdelijke trends

Naar aanleiding van onze FONK100 notering is onze creatief strateeg en founder; Alef de Jong door FONK geïnterviewd. Het gesprek ging over onze fantastische beoordeling, het onderscheidende van Wunder, tijdelijke trends en het belang van een goede privé werk balans.


FONK interview met Alef

FONK: Wat betekent de hoge waardering in het bureau-klanttevredenheidsonderzoek 2021?

‘Dat we ondanks de corona én de groei die we doormaken zo goed gewaardeerd worden. Compliment voor iedereen bij Wunder. Waar ik zelf ook echt trots op ben is dat we al 6 jaar achtereen in de top 3 van Nederlandse Designbureaus staan. Dit laat zien dat we heel consistent zijn.’

“Onze manier van samenwerken en het creatieve werk wordt goed gewaardeerd.”

FONK100

Wat betekent het voor het bureau in aanloop naar 2022?

‘Deze mooie score bewijst dat onze, intensieve manier van samenwerken – en het creatieve werk dat dit oplevert – heel goed wordt gewaardeerd. We gaan hier zeker mee door. Daarnaast drukken de opdrachtgevers ons met de neus op de feiten en geven ze aan waarin we nog kunnen groeien. We hebben concreet actie ondernomen en onszelf versterkt. Al hoeven wij niet hét bureau te worden dat uitblinkt in facturatie en administratie ;-)’

Waarin onderscheidt jullie bureau zich volgens jou het meest?

‘We horen regelmatig van onze opdrachtgevers dat ons proces en de manier waarop we samenwerken echt anders is. Veel bureaus presenteren 3 voorstellen en zoals een opdrachtgever onlangs nog aangaf: “dan weet ik heus wel dat de laatste optie de voorkeur van het bureau is”. 

Deze manier van werken is niet de onze. Ons proces is heel flexibel en open. In een co-creatie sessie, open reviews en workshop betrekken we de opdrachtgever heel vroeg in het (creatieve) proces. Zij beschikken immers over curiale kennis en kunde en samen komt je tot de beste oplossing. Bij een eerste creatieve werksessie nemen we ook niet 3 voorstellen mee, maar wel 6 tot 9 conceptuele routes. Samen creëren we verder, ontdekken we nieuwe wegen en vinden we onverwachte doorbraken voor het merk.

Ik ben ervan overtuigd dat we zo het best werk maken. De goede waardering van ons creatieve werk (creativiteit, effectiviteit en sparringpartner) bewijst dit ook.‘

“Merken moeten flexibel genoeg moeten zijn om op veranderingen in te spelen.”

Over welke vaardigheden moet een opdrachtgever beschikken om er bij jullie het maximale uit te halen?

‘Een opdrachtgever moet openstaan voor een echte samenwerking. En in de samenwerking eerlijk en empathisch zijn. We dagen opdrachtgevers uit om zelf ook input te leveren. Je kunt niet alleen halen, maar moet ook iets brengen. Want hoe meer energie een opdrachtgever erin steekt hoe beter het resultaat. Het is net als een tennisbal die je tegen een muur gooit. Hoe harder je gooit, hoe verder deze terug zal stuiteren.’

Wat zijn volgens jou dè hete hangijzers van dit moment in marcom? 


‘De maatschappij en de wereld waar merken zich manifesteren veranderen continu. We kunnen ons niet te veel laten leiden door tijdelijke hypes. Merken moeten flexibel genoeg moeten zijn om op al deze veranderingen in te spelen. Want alleen zo blijf je relevant en zichtbaar. Vanuit dat perspectief ontwikkelen wij ook de merken van onze opdrachtgevers.’

Hoe kijken jullie terug op 2021 terug en wat kunnen we in 2022 van jullie verwachten?

‘In 2021 hebben we op verschillende vlakken groei doorgemaakt. We hebben de hoogste klanttevredenheid sinds jaren en daarnaast hebben we qua hoeveelheid werk het beste tot nu toe. Met een compact team hebben we veel werk verzet. Het team is in 2021 wel gegroeid en we hebben een mooie basis om op door te bouwen en de groei op alle 3 vlakken door te zetten. Over de business maken we ons geen zorgen. Mooie opdrachtgevers weten ons nog steeds te vinden. De uitdaging ligt eerder in de werk, privé balans. 

Wellicht ken je de 3 fff-en: fun, famous, fortune. Voor volgend jaar voegen we daar family aan toe. Family staat in dit geval voor de privé tijd en ontspanning. Als we in 2022 de groei doorzetten, weer zo’n mooie waardering krijgen van onze opdrachtgevers én de 4 fff-en zijn in balans, dan ben ik een heel blij persoon.’

Wil je het hele interview op je gemakje teruglezen in FONK magazine? Kijk dan hier: https://fonkmagazine.fonkonline.nl/edition-325/?page=78

Wil je zien welk werk heeft gezorgd voor deze mooie beoordeling? Check dan onze casepagina.

Wunder_bedankt