Paul Bailey, strategy director van de Londense branding design studio We Launch, stelde recent op Designweek.co.uk dat een bedrijf veel meer is dan alleen het logo.
Bailey’s post op LinkedIn over de nieuwe logo’s van Google, Airbnb, Spotify en Pinterest veroorzaakte veel reuring en eindigde met zijn conclusie dat ‘logo’s altijd in ontwikkeling zullen blijven en er zullen altijd managers zijn die de waarde van een goed ontworpen logo niet inzien. Aan designers de schone taak deze mensen te overtuigen van de waarde van een unieke merkidentiteit, of dat nou een symbool, lettertype, geluid, naam of ‘gewoon’ een logo is.’
Bron: Designweek.co.uk
Is het logo ooit het belangrijkste image geweest?
Vanuit een designersperspectief wellicht, maar een merk is veel meer dan een visuele stijl. Wat was het belangrijkste icoon voor Apple? Het logo of Steve Jobs? Of van de NS? De gele trein of het logo?
De rol van de merkstijl en het logo is in de afgelopen decennia sterk veranderd: van afzender naar een communicatietool. De merkstijl vertelt het verhaal van het merk én het faciliteert de dialoog met de doelgroep. Daarbij is het logo ondergeschikt aan het doel. Een modern merk is consistent, maar zeker ook relevant en actueel. Zie wat Google al jaren met zijn logo doet. Super actueel en toch ook consistent en herkenbaar.
Bij de logo’s in het artikel van Bailey is dat ook het geval. Het logo van Google is wellicht minder eigen, maar de gehele merkstijl is in staat om een interactie met de gebruiker aan te gaan. De animatie van de merkstijl speelt een even belangrijke rol als het logo. De logo’s zijn overigens wel geamputeerd. We zien alleen het woordmerk en dat is maar de helft van de logo’s. De P van Pinterest en de beeldmerken van Spotify en Airbnb zijn veelzeggender dan het woordmerk. Sterker nog het beeldmerk van Airbnb riep bij de introductie heel veel reacties op. Dus sec kijkend naar de volledige logo’s blijft gelden dat er zonder wrijving geen glans kan zijn. Vroeger niet en nu niet.
Deze column verscheen in de MarketingTribune: https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/03/is-logo-nog-belangrijkste/index.xml