• Portfolio
  • Over Wunder
  • Contact
  • Actueel
Wunder Wunder
  • Portfolio
  • Over Wunder
  • Contact
  • Actueel
Logo overzicht
Design

Column: ‘Is het logo überhaupt ooit het belangrijkste brand image geweest?’

Alef de Jong on 30 juni 2019

Paul Bailey, strategy director van de Londense branding design studio We Launch, stelde recent op Designweek.co.uk dat een bedrijf veel meer is dan alleen het logo.

Bailey’s post op LinkedIn over de nieuwe logo’s van Google, Airbnb, Spotify en Pinterest veroorzaakte veel reuring en eindigde met zijn conclusie dat ‘logo’s altijd in ontwikkeling zullen blijven en er zullen altijd managers zijn die de waarde van een goed ontworpen logo niet inzien. Aan designers de schone taak deze mensen te overtuigen van de waarde van een unieke merkidentiteit, of dat nou een symbool, lettertype, geluid, naam of ‘gewoon’ een logo is.’

Logo overzicht

Bron: Designweek.co.uk

Is het logo ooit het belangrijkste image geweest?

Vanuit een designersperspectief wellicht, maar een merk is veel meer dan een visuele stijl. Wat was het belangrijkste icoon voor Apple? Het logo of Steve Jobs? Of van de NS? De gele trein of het logo?

NS logo of gele trein

De rol van de merkstijl en het logo is in de afgelopen decennia sterk veranderd: van afzender naar een communicatietool. De merkstijl vertelt het verhaal van het merk én het faciliteert de dialoog met de doelgroep. Daarbij is het logo ondergeschikt aan het doel. Een modern merk is consistent, maar zeker ook relevant en actueel. Zie wat Google al jaren met zijn logo doet. Super actueel en toch ook consistent en herkenbaar.


Bij de logo’s in het artikel van Bailey is dat ook het geval. Het logo van Google is wellicht minder eigen, maar de gehele merkstijl is in staat om een interactie met de gebruiker aan te gaan. De animatie van de merkstijl speelt een even belangrijke rol als het logo. De logo’s zijn overigens wel geamputeerd. We zien alleen het woordmerk en dat is maar de helft van de logo’s. De P van Pinterest en de beeldmerken van Spotify en Airbnb zijn veelzeggender dan het woordmerk. Sterker nog het beeldmerk van Airbnb riep bij de introductie heel veel reacties op. Dus sec kijkend naar de volledige logo’s blijft gelden dat er zonder wrijving geen glans kan zijn. Vroeger niet en nu niet.

Deze column verscheen in de MarketingTribune: https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2018/03/is-logo-nog-belangrijkste/index.xml

Related News
Logo VISTA
Wunder ontwikkelt het merk VISTA college
T-mobile
Meest logische scenario: de T-Mobile en Tele2 merken beide handhaven
Logo lab ABN
Logolab: de Banken van Nederland
Logolab: het logo van Tesla
Alef de Jong 2019-06-30T11:00:00+00:00
Wunder ontwikkelt  het merk VISTA college
Previous Post (p) Wunder ontwikkelt het merk VISTA college
Column: KPN, je was net zo lekker bezig...
Next Post (n) Column: KPN, je was net zo lekker bezig...
Wunder icon
CONTACT

+31 (0)6 109 09 242
hello@wunder.nl

CONNECT

LinkedIn

VISIT

Leidsestraat 74-1
1017 PD, Amsterdam

—

2024 © WUNDER
All rights reserved

EEN MUSTREAD

Schrijf je in voor de meest onregelmatige nieuwsbrief over strategie, design en naamgeving.

font 150 2024