Bij Wunder gaan strategie en creatie hand in hand voor het beste resultaat. We werden geïnterviewd door FONK om dit toe te lichten.
Zijn als gevolg van COVD19 de spelregels veranderd als we het hebben over branding & corporate design? En zo ja, wat is er dan veranderd?
Aan de ene kant wel en aan de andere niet. De principes van branding en design zijn niet veranderd. Je moet nog steeds onderscheidend en opvallend zijn als merk. Daarbij speelt design een belangrijke rol. Dat is niet veranderd. De plek waar je dat tegenkomt wel. Veel contactmomenten vinden nu online plaats en daar gelden specifieke spelregels.
De samenwerking om tot een merkstijl of rebranding te komen is wel veranderd. Wij kenmerken ons door een hele nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers. In gezamenlijke werksessies, open reviews en co-creatie ontwikkelen we de merkstrategie en merkstijl. Dit hebben we in het begin van de covid pandemie moeten her-uitvinden. Hiervoor hebben we onder andere trainingen gevolgd. Nu zijn online workshop net zo leuk, inspirerend en effectief is als een offline merkontwikkeling. Helaas hebben we dit wel uitgevonden gedurende en geperfectioneerd nadat we een pitch voor het KPN account hadden verloren. De kans dat we die hadden verloren als we niet in een lock-down zaten schat ik kleiner in. Maar zo gaan die dingen.
Wat zijn de actuele trends in jullie vakgebied?
Online is leidend voor het design van je merk. Dat was het natuurlijk voor de Corona pandemie al, maar dat is alleen maar urgenter geworden. Wij werken momenteel voor een internationale merk dat gegroeid is vanuit haar sterke retail positie. Maar mensen kopen minder in fysieke winkels en vooral online. Wil je relevant én succesvol blijven, dan moet je merk zich aanpassen.
Een ander voorbeeld is de rebranding van Burgerking dat zijn oorsprong heeft in de aanpassing van het app icon. Het resultaat is een totale merkverandering. Wij hebben iets vergelijkbaars aan de hand, waarbij het staande logo niet geschikt is voor online gebruik. Als je specifieker naar het design voor merken ziet, dan zie je een aantal trends:
Flat design
Dit was natuurlijk al een tijdje aan de gang en deze trend is nog niet over. Vooral bij de auto industrie zie je dat alle auto merken dezelfde stappen zetten. Je vraag je af wanneer de volgende golf begint, want als iedereen A zegt, moet er iemand ooit eens met B beginnen… Want alleen dan ben je opvallend en onderscheidend..
Templificering
Het lijkt wel alsof iedereen van het zelfde template gebruik maakt en hetzelfde doet. Je ziet dit veel bij website design. Echt unieke enerverende websites zijn op 1 hand te tellen. Dezelfde templificering slaat ook over naar merken. De mode loopt hierin voorop. Veel exclusieve modemerken hebben hun karakter en eigenheid ingeruild voor een strak zwart woordbeeld. Allemaal ongeveer vanuit het zelfde template. Zoals je ook veel bij websites ziet.
Software leidend voor hoe merken er uitzien.
Bij elke update van de design software (voornamelijk Adobe Creatieve Cloud) zie je dat design veranderd, want er zijn nieuwe mogelijkheden binnen de software. Na de opkomst van het gemakkelijk maken van gradiënten, of rondingen (live corners) is het nu de beurt aan het in motion brengen van lettertypes. Je ziet dit nu te pas en te onpas toegepast worden bij merken. Bij al deze ontwikkelingen is het denk ik goed om vanuit het merk en doelstellingen te blijven denken. Want het is leuk dat het kan, maar is het ook goed?
Waarin maken jullie op dit moment ten opzichte van andere bureaus het verschil?
De klanten die bij ons komen weten ons specifiek te vinden, omdat wij de verbinding leggen tussen strategisch denken en creatief doen. Beide beïnvloeden elkaar ook weer, wat een inspirerende, open en leuk proces oplevert. Dus samenwerken met Wunder levert een goed, modern en effectief merk op én is bovendien super leuk en inspirerend.
Kun je een voorbeeld geven van een actuele case die jullie werkwijze/missie onderstreept? Je keuze voor deze case graag toelichten. En kun je hierbij aansprekend high res beeld aanleveren?
We werken momenteel aan een groot aantal projecten waarbij alleen nog niets naar buiten gebracht kan worden. In de loop van het jaar zullen we ons nieuwe werk voor CliniClowns kunnen laten zien, net als ons werk voor de rebranding van Trust. Dat loopt al 1,5 jaar en we hebben daarvoor de merkstrategie ontwikkeld, de merkstijl, het digitale design, verpakkingen en zijn nu bezig met de implementatie daarvan. Hiervoor werken we nauw samen met de interne designers en marketeers. Het nieuwe Trust zal gefaseerd inlopen en volgend jaar zal het complete merk te zien zijn. Hier kunnen we helaas nog niets van tonen.
Daarnaast werken we aan het redesign van een bekende Nederlandse online speler, waarvan we helaas ook nog niets kunnen tonen.
Team Alzheimer is een recente case waarbij je ziet dat strategisch denken en creatie samengaan. In plaats van een statisch logo is de merkstijl communicatief en is de urgentie van Team Alzheimer altijd zichtbaar. Dit is een bewezen succesvolle manier om fondsen te werken. Had het digitaal beter gewerkt met een liggend logo? Vast. Had het esthetisch mooier gekund? Vast. Maar dat is ondergeschikt aan het resultaat van deze communicatieve oplossing. En dat is voor ons van belang.
Wil je het artikel rustig nalezen, check dan: https://fonkonline.nl/magazine/
Team Alzheimer case
Wil je meer weten over het resultaat van onze Team Alzheimer case? Check dan deze link: https://wunder.nl/portfolio/steun-team-alzheimer/