FONK mediamerken

FONK: ruimte voor toeval, best fijn eigenlijk

Alef werd door FONK geïnterviewd over Nederlandse Mediamerken 2021. Hier lees je het gehele artikel.

Het interview in FONK

Bureauman Alef de Jong is een omnivoor in zijn mediagedrag en wat hem inspireert, is onmisbaar in zijn dagelijkse mediaroutine. Prettige bijkomstigheid is dat er veel is wat De Jong inspireert. ‘Kleine merken en challengers zorgen ervoor dat het speelveld in beweging is en dat zet ook de grote spelers in beweging.’

Wat zijn jouw favoriete Nederlandse mediamerken en waarom?

Ik heb nog steeds een voorliefde voor de merken waar we zelf aan bijgedragen hebben. Als het RTL XL logo over het scherm schiet, word ik nog steeds trots. Ook omdat je weet hoe het tot stand is gekomen en met welk plezier we met het team hebben samengewerkt. Hetzelfde geldt voor JUKE van Talpa Network of Tijdschrift.nl. Deze merken gebruik ik daardoor ook nog regelmatig.

FONK mediamerken
RTL XL poster design
Meer weten over RTL XL? Check onze casepagina: https://wunder.nl/werk/rtlxl/

Andere mediamerken die mijn favoriet zijn, komen toch vaak van buiten NL, moet ik helaas bekennen. Apps als Spotify, Netflix, Storytel en LinkedIn gebruik ik veel. Voor het dagelijkse nieuws gebruik ik de NOS app en elke morgen valt het FD op de deurmat.

Welke (nieuwe) initiatieven draag je een warm hart toe?

Wat ik een leuk initiatief van Netflix vind is de ‘iets afspelen’(shuffle) button. Ze bieden je ‘at random’ iets aan. Het gaat daarmee weer een beetje op lineair tv lijken. Een mooie feature om de ‘paradox of choice’ te omzeilen en een beetje toeval terug te brengen. Helemaal random is het overigens niet, omdat het gebaseerd is op eerder kijkgedrag. Het zou nog iets toffer zijn als het echt random is. Dit voorkomt dat je te veel in je eigen bubbel blijft en te weinig nieuwe en onbekende prikkels krijgt.

Helemaal nieuw is het medium niet, maar ik kan erg uitkijken naar de zaterdagkrant. Niets lekkerder dan rustig de dag starten met een koffietje erbij. Even de tijd nemen voor verdieping, een andere blik en verrast worden door wat je leest. Heerlijk ouderwets 😉

Fietsen en wielrennen zijn mijn liefhebberijen en ik volg verschillende wielerploegen, nieuwssites, podcast’s, en YouTube kanalen. Een van de podcasts is ‘Live Slow Ride Fast’ van Laurens ten Dam. Dit is in korte tijd uitgegroeid tot een (lifestyle) platform met documentaires, films, kleding en fiets events.

Een andere tip is het YouTube kanaal ‘Toer de Tietema’. Zij maken vermakelijke content waarmee ze een nieuwe, jongere doelgroep aantrekken. Dergelijke initiatieven heeft de sport nodig. Het is inspirerend om te zien hoe ze in het Corona jaar zijn gegroeid, door bestaande formats los te laten en te innoveren. In 2021 gaan ze door en zetten ze een eigen wielerploeg op. Vanuit content marketing en ondernemerschap een mooi initiatief om te volgen.

Een ander mooi initiatief (sorry ook weer wielergerelateerd) is de wielerclub BEAT. Dit is een professioneel wielerteam met een leden model. In tegenstelling tot veel wielerteams staat de consument (de leden) centraal en niet de sponsor. Dit levert een heel ander businessmodel op en daarmee ook een andere marketing en communicatie. Het is interessant om te zien hoe ze de wielersport challengen en openbreken.


BeterBoeken

Welke Nederlandse merken vind je het meest relevant (in de zin van ‘onmisbaar’)?

Bovenstaande voorbeelden inspireren mij en zijn daardoor onmisbaar. Helemaal omdat dit nog kleine merken en challangers zijn, maar die zorgen er wel voor dat het speelveld wel in beweging is en dat zet de grote spelers ook in beweging. In deze tijd van Corona en massa mediale persconferenties is de tv (NOS) weer terug als een onmisbaar en relevant medium.

Media en reclame: ze horen bij elkaar als ying en yang. Wat zijn de meest kansrijke commerciële initiatieven van dit moment?

Het initiatief BeterBoeken, als alternatief voor Booking.com is interessant om te volgen. Vooral omdat het gestart is vanuit een andere, transparantere drive. Ik hoop dat er in 2021 meer initiatieven starten waarbij commercie en winstmaximalisatie niet de enige drivers zijn. Want als we met elkaar iets meer om ons eigen gezondheid, elkaar en het milieu geven, dan worden we daar op de lange termijn allemaal beter van.

Hopen op een golfbeweging

De belangstelling voor kwaliteitsjournalistiek lijkt in de lift. Maar wie gaat dat betalen? De lezer/kijker/luisteraar? De adverteerder? De overheid? Of is er ook een rol weg gelegd voor de maecenas die belang hecht aan een pluriform medialandschap en die daarmee een statement kan maken?

Zelf denk ik dat de consument dit zou moeten betalen, want daarmee zorg je ervoor dat de journalistiek echt onafhankelijk kan zijn. Wat ze bij de correspondent doen is daar een goed voorbeeld van.

Tot slot: massamedia versus media die niches bedienen: welke van de twee is het meest van 2021 en waarom?

In de afgelopen jaren hebben de niche-media meer aan belang gewonnen, maar laten we hopen dat het een golfbeweging is en de massamedia in 2021 weer meer opkomt. Want niche-media faciliteren een informatiebubbel en zijn daardoor mede verantwoordelijk voor de groei van complotdenkers, polarisatie èn de bestorming van het Capitool.


‘Ik hoop dat er in 2021 meer initiatieven starten waarbij commercie en winstmaximalisatie niet de enige drivers zijn’

FONK magazine

Wil je meer lezen, check dan het online FONK magazine: https://fonkonline.nl/magazine/