Relevantie Merken

Team Alzheimer: een relevant en consistent merk

Wunder is een creatief geleid en strategisch gedreven designbureau en gestart vanuit het geloof dat elk merk altijd relevant en communicatief moet zijn. Klaar om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Die actuele ontwikkelingen zijn er dit jaar door Covid-19, zacht gezegd, volop. Als gevolg daarvan zien veel non profit organisaties de inkomsten teruglopen. Team Alzheimer bijvoorbeeld zit te springen om fondsen die verder onderzoek helpen financieren. Het team van Wunder stak de handen uit de mouwen om urgentie en relevantie van het werk van Team Alzheimer bij het publiek onder de aandacht te brengen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Team Alzheimer

Kun je toelichten wat jullie toegevoegde waarde is bij de creatie van jullie recente werk voor Team Alzheimer?

Alef: ‘Wij kregen van Team Alzheimer de vraag of wij een logo wilden ontwikkelen. Bij de briefing zaten ook een aantal referentie merken en logo’s van andere goede doelen / fondsenwervende merken..

Tijdens het kick-off gesprek werd de ‘ernst’ van de situatie ons heel duidelijk. Er moet echt veel geld opgehaald worden om veelbelovend onderzoek mogelijk te maken. Maar te weinig mensen zijn zich bewust dat Alzheimer de snelst groeiende dodelijke ziekte is. Elke 10 minuten komt er een nieuwe patiënt bij en daardoor krijgt 1 op de 5 mensen er mee te maken.

In de concept ontwikkeling hebben we vervolgens verschillende routes onderzocht. Tijdens het proces kwamen we erachter dat een ‘gewoon’ afzender logo onvoldoende helpt om de urgentie duidelijk te maken. De voorstellen die we hadden, slaagden er heel goed in om Team Alzheimer zichtbaar te maken. Maar dat ging het Team niet écht helpen. Zo kwamen we op een oplossing die heel herkenbaar en zichtbaar is. En tegelijk ook communicatief ingezet kan worden, zo wordt het logo een doorlopende campagne.’

Inspelen op relevante thema’s


De communicatie-commissie van Team Alzheimer zag het in eerste instantie niet zitten en hadden een andere voorkeur, vertelt Alef. ‘Dit was in hun ogen geen logo, maar een campagne-idee. Vervolgens hebben we het logo van hun voorkeur verder uitgewerkt, maar ook ons communicatieve ‘out of the box’ logo. Want dat was de beste oplossing, al moesten we ze daar nog wel van overtuigen.  Team Alzheimer had volgens ons iets nodig waarmee ze hun initiatieven aan elkaar verbinden én meer fondsen werven. Onze oplossing is altijd relevant en communicatief en ze kunnen de communicatie zò inzetten dat het in kan spelen op relevante thema’s.

Maar waarom juist nu deze campagne?

‘Dit is geen campagne. Het is een communicatief logo. Een merkstijl waarmee Team Alzheimer de komende jaren kan communiceren. Ook als we geen of minder last hebben van Covid-19 crisis. Dit logo gaan we terugzien op de verschillende initiatieven zoals de AlzheimerSocks, #Oepsvergeten of Team Alzheimer op Strava.’

Team Alzheimer abri ontwerp

Wil je de hele case lezen? Check dan: https://wunder.nl/portfolio/steun-team-alzheimer/

Cliniclowns

Organisaties moeten klaar zijn om in te spelen op actuele ontwikkelingen, stelt Wunder. Kun je dat in het kader van jullie werk voor Team Alzheimer een beetje meer toelichten?

‘Wat we hiermee bedoelen is dat je met je merk en je merkstijl altijd relevant moet kunnen zijn. Dat kan door een mooie advertentie te maken met relevante content en die af te sluiten met je logo. Maar je logo en merkstijl kunnen hier ook een rol in spelen. Relevantie is eigenlijk net zo belangrijk als consistentie. Daarom ontwikkelen we liever coherente merken, want dat is de optelsom van consistentie en relevantie. Team Alzheimer is hier een goed voorbeeld van, maar ook de merkstijl van RTL XL of CliniClowns. Zij kunnen in hun email handtekening het logo aanpassen naar gelang de boodschap. Daarmee ben je dus relevant en consistent.’

Remote workshops

De actualiteit trekt in 2020 in zware wissel op tal van organisaties. Wat is jullie rol hierin voor jullie opdrachtgevers en hoe is dit statement van toepassing op jullie eigen organisatie?

‘2020 is inderdaad een ander jaar dan anders. Wij hebben hier best last van gehad. In begin maart werden een aantal projecten stilgelegd. Gelukkig belde KPN net op dat moment, omdat ze met ons een betaalde proefopdracht wilden doen. Zo hebben ze hun nieuwe designbureau geselecteerd en wij hadden er door het wegvallen van een aantal projecten tijd voor.

We zijn niet opeens ander werk gaan doen. De manier waarop we ons werk doen en vooral de interactie met onze opdrachtgevers is wel veranderd. We hebben ons bijgeschoold en voorbereid op remote werken en onze remote workshops en werksessies zijn even inspirerend en effectief als de offline werksessies.’

Elkaar versterken

Wat is het belangrijkste leermoment voor Wunder geweest in 2020?

‘Blijf je ontwikkelen en innoveren, want dat zorgt ervoor dat je van toegevoegd waarde blijft. Dat is namelijk waar wij als bureau voor gevraagd worden. Als we onze visie op een goede manier weten over te brengen én het merk is er klaar voor dan zijn we een goede match. Dit is een fijne balans, want wij moeten niet dogmatisch zijn, maar we moeten ook niet te veel naar de wil van de opdrachtgever leunen. Alleen dan blijf je elkaar versterken.

Het sleutelwoord in deze editie van FONK is ‘out of the box’. Wat is jouw eerste associatie hierbij als het gaat om jullie werkwijze?

‘Een opdrachtgever vraagt ons om “out of the box” te denken. Maar dat is ook eng en spannend, want de oplossing valt buiten de bekende kaders. Het vergt goed opdrachtgeverschap om dat op waarde te schatten of om de eigen briefing aan te passen.  Je zag dat bij Team Alzheimer gebeuren.  Wij hebben een proces waarbij we zoveel mogelijk samenwerken en soms zelfs de briefing samen opstellen. Want alleen zo komt je tot oplossingen die verder gaan dan de initiële vraag.’

“Maar te weinig mensen zijn zich bewust dat Alzheimer de snelst groeiende dodelijke ziekte is”

FONK100 merk relevantie

Wil je het hele stuk lezen? check dan: https://fonkonline.nl/magazine/