Designpanel Scheepvaartmuseum huisstijl

Designpanel: Scheepvaartmuseum

Dit artikel verscheen in de MarketingTribune/design, rubriek Designpanel. In deze rubriek worden design experts en marketing experts naar hun mening gevraagd over een nieuw logo, huisstijl of verpakking. Onze founder en creatief strateeg Alef de Jong is vast design panel lid en geeft ook zijn eerlijke en prikkelende mening.

Dit keer het nieuwe design voor het Scheepvaartmuseum.

Een goede merkstijl vraagt de aandacht, intrigeert, fascineert en doet een belofte. Het tilt een tipje van de sluier op over wat je van het merk kunt verwachten. Zo trok de oude, frisse, wereldse en positieve merkstijl van het Scheepvaartmuseum mij een paar jaar geleden naar het museum, dat toen net verbouwd was. Vol verwachting liep ik naar binnen. Het was, zoals de huisstijl deed vermoeden, een heel leuk, interactief en modern (kindvriendelijk) museum. Toen bedacht ik me: hier neem ik mijn dochter mee naar toe, als ze oud genoeg is. Nu mijn dochter die leeftijd bereikt heeft, weet ik niet of ik haar nog kan verleiden en meekrijg. De nieuwe merkstijl belooft niet veel goeds: een introvert, elitair en stoffig museum. Met een beetje mazzel kan ik haar opa overtuigen mee te gaan, want de collectie en het gebouw zijn de moeite waard!

Eindcijfer: 3-

Achtergrond van deze huisstijl

De nieuwe huisstijl van het Scheepvaartmuseum is ontwikkeld door Thonik. Het ontwerpbureau gebruikte kompaslijnen als Leitmotiv. Het ontwerp blijkt controversieel, van ‘prachtige foto’s, statige sfeerbeelden en uitnodigend om te bezoeken’ tot ‘de nieuwe merkstijl belooft niet veel goeds: een introvert, elitair en stoffig museum.’

De nieuwe visuele identiteit bestaande uit logo, lettertype en leitmotiv moet het nieuwe motto van het museum – water verbindt werelden – verbeelden. Het typografische logo in lettertype Akkurat is tweetalig. De blauwtinten van de huisstijl moeten het geheel een maritieme uitstraling geven. Voor de doelgroep ‘gezinnen’ is er een uitgebreider kleurenpalet voor een speelser effect. De overkapping van de binnenplaats vormde de inspiratiebron voor de huisstijl. Het ontwerp is geïnspireerd op de kompaslijnen van oude zeekaarten. Dit leitmotiv keert in verschillende vormen, groottes en uitsneden terug in on- en offline communicatie-uitingen.