Designpanel Mahler Festival Poster

Designpanel: Mahler Festival 2020

Dit artikel verscheen in de MarketingTribune/design, rubriek Designpanel. In deze rubriek worden design experts en marketing experts naar hun mening gevraagd over een nieuw logo, huisstijl of verpakking. Onze founder en creatief strateeg Alef de Jong is vast design panel lid en geeft ook zijn eerlijke en prikkelende mening.

Dit keer het design voor het Mahler Festival 2020.

Ik ben geen Mahler-kenner en tastte daarom volledig in het duister wat ik met deze reeks posters aan moest. In de begeleidende tekst kon ik lezen dat de illustraties de negen symfonieën verbeelden, maar nog steeds weet ik niet helemaal waar ik naar kijk. Als ik het als illustraties beoordeel, dan is het mooi en voor Het Concertgebouw spannend en gedurfd. Als poster is het totaal niet communicatief en het mist slimme copy om de boodschap in te koppen. Daarom beoordeel ik het alleen als illustratie en dan geef ik een kleurrijke 7.

Eindcijfer: 7

Achtergrond van deze posters

In 2020 organiseert Het Concertgebouw voor de derde keer het Mahler Festival, uitgevoerd door vier orkesten die Gustav Mahler (1860-1911) ooit zelf dirigeerde: de New York Philharmonic, de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Mahler vond in Amsterdam ‘een tweede muzikaal vaderland’ en Willem Mengelberg (1871-1951 en bijna 50 jaar dirigent van het Concertgebouw-orkest) noemde hem ‘de Beethoven van zijn tijd’. Toen Mahler echter Todtenfeier speelde voor dirigent Hans von Bülow (1830-1894) was Von Bülow’s reactie: ‘Als dit muziek is, dan begrijp ik er niets meer van’. In Wenen, Berlijn en andere muzikale wereldsteden was Mahler geliefd, op zijn symfonieën na, daarvoor moest hij naar Amsterdam: ‘De muziekcultuur in Nederland is verbijsterend. Zoals deze mensen kunnen luisteren!’

De door VBAT ontwikkelde stijl van de aankondigingsposters noemt het bureau ‘een mix van geometrische omlijsting geïnspireerd door de creatieve stroming de Wiener Werkstätte, waar Mahler ook aan gelieerd is en een illustratieve invulling die zijn oorsprong vind in de illustraties uit het boek Des Knaben Wunderhorn dat door Mahler muzikaal vertolkt is. De rijke belevingswereld van Mahler vormde de bron voor de onderwerpen van deze illustraties en elke illustratie symboliseert een thema uit een Mahler-symfonie.’ Alle passe-partouts voor het Mahler Festival zijn inmiddels uitverkocht.