Designpanel identiteit Groningen

Designpanel: Er gaat niets boven Groningen

Dit artikel verscheen in de MarketingTribune/design, rubriek Designpanel. In deze rubriek worden design experts en marketing experts naar hun mening gevraagd over een nieuw logo, huisstijl of verpakking. Onze founder en creatief strateeg Alef de Jong is vast design panel lid en geeft ook zijn eerlijke en prikkelende mening.

Dit keer de nieuwe identiteit van Groningen.

Groningen vernieuwt en heeft haar alarmoranje logo ingeruild voor een ingetogen merkstijl. Gelukkig blijft de pay-off: ‘Er gaat niets boven Groningen’ behouden. De nieuwe merkstijl leunt op het – in Groningen ontwikkelde – lettertype Gronika. Een mooie stilistische letter – die fluistert in plaats van schreeuwt – met een vrij ingetogen kleurpalet. Het totaal is mooi en rustig, maar ook introvert. Het sluit mijns inziens niet aan bij de kernwaarden pioniersgeest en karakter, want dat heeft het niet voldoende.

Eindcijfer: 6-

Achtergrond van deze huisstijl

In de nieuwe huisstijl is een hoofdrol weggelegd voor een nieuw lettertype – met de toepasselijke naam Gronika – en een nieuw logo. Ook is er een eigen kleurenpalet ontwikkeld op basis van de historie van Groningen, het Gronings landschap en iconische Groningse gebouwen. Daarnaast komt er ook een rechtenvrije beeldbank, die door iedereen gebruikt kan worden.

Het nieuwe merk Groningen is zichtbaar in de vernieuwde VVV, onder de nieuwe naam Groningen Store gevestigd in het Forum Groningen en er is een online toeristisch platform gelanceerd: visitgroningen.nl. Sandra Lambers, Marketing Groningen: ‘Marketing Groningen is in 2003 opgericht vanuit de behoefte naar gezamenlijke stadspromotie om meer toeristen te trekken, hen langer te laten verblijven en meer geld uit te laten geven. De afgelopen jaren is de opdracht van Marketing Groningen uitgegroeid van toeristische marketing voor stad en provincie naar een integrale regiomarketingaanpak gericht op bezoekers, bewoners, bedrijven en brains (studenten en kenniswerkers).

In 2003 bij de oprichting is gekozen voor de kleur oranje omdat Groningen in eerste instantie werd gepositioneerd als evenementenstad. Oranje viel op en stond voor vitaliteit, gezelligheid en gretigheid. Dit heeft 16 jaar lang trouwe dienst bewezen en zelfs een Effie gewonnen in 2008.

Nu zijn de kernwaarden: Ruimte, Pioniersgeest en Karakter. Er zijn twee ‘aspiraties’ gedefinieerd: Gro Green (een betere wereld) en Gro Quality (een beter leven). En dat leidt tot één merkessentie: combinatiekracht. Op basis daarvan is de nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Het idee is dat iedereen in de provincie gebruik kan maken van die stijl: van ondernemers tot onderwijs, van initiatieven de overheid tot initiatieven van burgers.